Αλμπέρ Καμύ - Ο Ξένος
Albert Camus: L' Étranger
Αλμπέρ Καμύ - Ο Ξένος 1942 | Ζωγραφική Moïse Kisling (1891-1953): André Salmon | Από τη Γαλλική έκδοση |
Αλγερινοί Συγγραφείς (1) Η Αλγερία που γνώρισα: Pierre Bourdieu - (2) Albert Camus: Ο Ξένος Ένας τραγελαφικός θάνατος
«...Αυτό που θα διαβάσει ο αναγνώστης στον Ξένο είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που, δίχως τίποτα το ηρωικό στη συμπεριφορά του, δέχεται να πεθάνει για την αλήθεια. Ένιωσα εξάλλου την ανάγκη να πω, κι ας μοιάζει παράδοξο, πως προσπάθησα ν' αποδώσω με τον ήρωά μου το μόνο Χριστό που μας αξίζει.
Είναι φανερό λοιπόν, μετά τις εξηγήσεις μου, ότι το είπα χωρίς πρόθεση βλασφημίας, απλώς και μόνο με την κάπως ειρωνική τρυφερότητα που δικαιούται να νιώθει ένας καλλιτέχνης για τα πρόσωπα που δημιουργεί» ΑΛΜΠΕΡ ΚΑΜΥ, 1954
Ζούμε σ' ένα αυθαίρετο παράλογο άδικο Σύμπαν τόσο για τον δίκαιο όσο για τον άδικο - τόσο για τον αθώο όσο για τον εγκληματία - και κει έγκειται το Παράλογο της Ύπαρξης - Η φιλοσοφία του Καμύ με δυο λόγια ▪
Το βιβλίο γυρίστηκε ταινία Lo Staniero 1967 το από τον Λουκίνο Βισκόντι - στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι με συμπρωταγωνίστρια την Άννα Καρίνα. Κεντρικός άξονας της ταινίας μια δίκη για φόνο χωρίς κανένα φανερό κίνητρο.
20 χρόνια προτύτερα ο Γάλλος σκηνοθέτης Jean Renoir, είχε πλησιάσει τον Καμύ για να του πει πως ήθελε να γυρίσει το βιβλίο ταινία.
Lo Staniero - Luchino Visconti 1967
Ένας Γάλλος που ζει στην Αλγερία σκοτώνει χωρίς αιτία έναν νεαρό Αλγερινό. Τον πιάνουν και τον καταδικάζουν σε θάνατο. Έργο σε στυλ ελάσσονος όπερας, του Luchino Visconti .
Lo Staniero | Ο Ξένος - Marcelo Mastroianni, Anna Karina |
Η παράξενη ιστορία ενός καταδικασμένου που δεν τον νοιάζει το πως και το γιατί καταδικάστηκε - αθώος αν είναι ή ένοχος
Υπόθεση
Σε μια ατμόσφαιρα πολιτικής αναταραχής κατά την εποχή που οι Γάλλοι κατείχαν την Αλγερία ως αποικία, ένας Γάλλος που ζει στο Αλγέρι συλλαμβάνεται κατηγορούμενος για το φόνο ενός Άραβα. Μάρτυς κατηγορίας ένας άνθρωπος που καταθέτει πως στην κηδεία της μητέρας του ο Μερσώ δεν φαινόταν καθόλου λυπημένος. Τη ίδια μέρα της κηδείας ο Αρτύρ Μερσώ πηγαίνει στην παραλία όπου προχωρά αναλογιζόμενος την μέχρι τούδε ζωή του. Κάτω από τις καυτές αχτίνες του ήλιου ένας Άραβας είναι ξαπλωμένος στην παραλία κρατώντας στην τσέπη του ένα φριχτό μαχαίρι. Είναι ο αδελφός της φίλης του Ρεμόν Σιντέ - γείτονα και φίλου του Μερσώ, που θέλει να εκδικηθεί για την κακομεταχείριση της αδελφής του από τον Ρεμόν. .
Στοιχεία Ταινίας
Ο Ξένος 1967 |
- Τίτλος: Ο Ξένος Lo Staniero
- Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι Luchino Visconti
- Πρωταγωνιστούν: Μαρτσέλο Μαστρογιάνι (Arthur Meursault), Άννα Καρίνα (Marie Cardona), Μπερνάρ Μπλιέ (Συνήγορος υπεράσπισης)
- Έτος: 1967
- Είδος: Δραματική
- Τόποι γυρισμάτων: Αλγερία, Αλγέρι
- Διάρκεια: 104΄
- Μουσική: Piero Piccioni [Staniero]
- Τιμητικές διακρίσεις: Βενετία 1967 Υποψηφιότητα Χρυσό Λιοντάρι: Λουκίνο Βισκόντι, Χρυσές Σφαίρες ΗΠΑ 1968: Υποψηφιότητα καλύτερης ξένης ταινίας, Μαρτσέλο Μαστρογιάνι: Υποψηφιότητα καλύτερου ηθοποιού NSFC ΗΠΑ 1968
- Αξιολόγηση: 💜💜💜
Luchino Visconti Ο Ξένος | Μουσική: Piero Piccioni - Lo Staniero |
Απόσπασμα από το μέρος της παραλίας: Η συνάντηση με τον Άραβα
Mόλις με είδε ανασηκώθηκε λιγάκι κι έβαλε το χέρι στην τσέπη του. Εγώ, φυσικά, έσφιξα το περίστροφο του Pεμόν μες στο σακάκι μου. Τότε εκείνος ξανάπεσε προς τα πίσω, δίχως όμως να βγάλει το χέρι απ’ την τσέπη του. Ήμουν αρκετά μακριά του, καμιά δεκαριά μέτρα. Στιγμές στιγμές μάντευα το βλέμμα του ανάμεσα απ’ τα μισόκλειστα βλέφαρά του. Μα, πιο συχνά, η εικόνα του χόρευε μπροστά στα μάτια μου, μες στην πυρακτωμένη ατμόσφαιρα. Ο φλοίσβος των κυμάτων ήταν ακόμα πιο νωχελικός, πιο ρυθμικός απ’ ό,τι το μεσημέρι. Ήταν ο ίδιος ήλιος, το ίδιο φως πάνω στην ίδια αμμουδιά που απλωνόταν ίσαμε δω. Δυο ώρες τώρα, η μέρα δεν προχωρούσε άλλο, δυο ώρες τώρα είχε αγκυροβολήσει σ’ έναν ωκεανό από λιωμένο μέταλλο. Στο βάθος του ορίζοντα πέρασε ένα βαποράκι και διέκρινα τη μαύρη κουκκίδα του με την άκρη του ματιού μου γιατί δεν είχα πάψει να κοιτάζω τον Άραβα.[...]
Marcello Mastroianni - Ο Ξένος |
Tότε ακριβώς όλα τρεμούλιασαν. Η θάλασσα ξέρασε μια πνοή βαριά και διάπυρη. Μου φάνηκε πως ο ουρανός άνοιγε διάπλατα για να ρίξει πύρινη βροχή. Ολόκληρο το είναι μου τεντώθηκε και το χέρι μου έσφιξε σπασμωδικά το περίστροφο. Η σκανδάλη υποχώρησε, άγγιξα τη γυαλιστερή κοιλιά της κάννης, κι εκεί, μέσα στον απότομο και συνάμα εκκωφαντικό κρότο, άρχισαν όλα. Τίναξα από πάνω μου τον ιδρώτα και τον ήλιο. Κατάλαβα ότι είχα καταστρέψει την ισορροπία της μέρας, την εξαιρετική σιωπή μιας ακρογιαλιάς όπου είχα περάσει ευτυχισμένες στιγμές. Τότε, πυροβόλησα άλλες τέσσερις φορές πάνω σ’ ένα ακίνητο κορμί όπου οι σφαίρες βυθίζονταν χωρίς καμιά αντίδραση. Και ήταν σαν να ’δινα τέσσερα κοφτά χτυπήματα πάνω στην πόρτα της δυστυχίας.
Albert Camus: 5 οδηγίες για να είσαι στο παρόν
Albert Camus Quotes
Αλμπέρ Καμύ Quotes
«Δεν υπάρχει τίποτα πιο σκανδαλώδες από τον θάνατο ενός παιδιού και τίποτα πιο παράλογο από τον θάνατο σε τροχαίο δυστύχημα» - σα να είχε προβλέψει τον δικό του... !
Ο Ξένος 1942 | Η Πανούκλα 1947 | Η Πτώση 1956 |
🕌 Η Τριλογία που συνεχίζεται με την Πανούκλα και ολοκληρώνεται με τη "Πτώση" [περισσότερα εδώ] - αποτελεί τη βάση της Φιλοσοφίας του Αλμπέρ Καμύ Το Παράλογο (Absurdism) - εκ των θεμελιωτών και θιασωτών στην αρχή, του φιλοσοφικού ρεύματος που ίδρυσε ο Ζαν-Πωλ Σαρτρ, του Υπαρξισμου (Éxcistentialism /Υπαρξισμός) —προηγηθέντος του Δανού φιλοσόφου Σαίρεν Κίρκεγκωρ, αν και αργότερα ο Καμύ δεν δεχόταν την υπαγωγή του στο ρεύμα αυτό (Υπαρξισμός).
▪ Λαμβανομένων υπ' όψιν των συνθηκών που έζησε ο Καμύ: Εγκατάλειψη της Αλγερίας που αγαπούσε, Β΄ Π. Πόλεμος, Φόβος για σύλληψη, καθώς υποστήριζε τις Αντιστασιακές δυνάμεις Κατοχής (Résistance Française) κλπ. Ο απροσδόκητος θάνατος του σε τροχαίο στη Γαλλία, επιβεβαιώνει για ακόμη μια φορά τη θεωρία του του Παράλογου.